mandag 18. januar 2010

En adrenalin fylt uke i Livingstone

Etter at familien min drog hjem til Norge, hadde en jeg uke fri. Jeg var usikker paa hva jeg skulle ta meg til med, men valget falt tilslutt paa aa laere meg aa padle kajakk, i selveste Zambezi! Jeg raftet i Zambezi for 2 1/2 aar siden, og var slett ikke sikker paa om jeg ville klarer aa padle alene i kajakk. Men jeg saa paa dette som en gylden mulighet til aa utfordre seg selv baade fysisk og psykisk.

Den forste dagen, hadde vi base mellom to stryk, hvor jeg ovde paa rulling, padling, t-redning og hvordan komme inn og ut av strommer. Veldig laere rikt aa kjekt! Dagen etter reiste vi lengre ned i elven og da var tiden inn for aa padle gjennom stryk. Jeg var ikke mye hoy i hatten da vi kom frem til de to forste strykene. Men ifolge de jeg hadde med meg baade surfa og brasa jeg, og kom gjenom strykene med glans!

Jeg klarte aa holde meg oppe helt til siste stryket da, en av de jeg hadde med meg kjorte inni meg bakfra, slik at kajakken min flippa rundt! Men det er en del av laeringsprosessen det og! Aa padle kajakk er fysisk hardt, og man bruker andre muskelgruppen enn vanlig. Kroppen min var blaa og sliten etter to dager i elven. Det var veldig fint aa padle kajakk i Zambezi, spesielt naa naar det er regntid og mange smaa fossefall rundt om! Kajakk er mye kjekkere enn rafting og absolutt og anbefale for de som liker fart og spenning.

Dagen etter kom Nanna tilbake etter sin juleferie i Danmark. Da jeg var i aa utfordre meg selv humoret, spurte jeg Nanna om vi ikke skulle hoppe bungee. Det hadde Nanna selv tenkt paa, aa da ble det slik! Jeg angret som en hest og var stille som en osters hele dagen. Det er da helt meningslost aa hoppe fra 111 meter med en strikk rundt beina. Det eneste som fikk meg til aa hoppe, da vi kom til boren var at vi hoppet i tandem bungee. Fire aar skulle det gaa fra forste gang jeg stod paa den broen til jeg hoppet i bungee. Men maken til adrenalin kick har jeg ikke opplevd for!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar